Ранното Езиково Развитие 

Три срички, които описват същественото

Та! Та! Та! На първо четене тези срички могат да ни се сторят странни и безсмислени. Това най-вероятно се дължи на факта, че нямаме спомени от толкова ранна възраст – времето, в което сме проговаряли за първи път. Много е възможно, обаче, именно тези срички да са били първите ни начинания в света на езика. А те, дори и да ни звучат произволни, в древния език Санскрит имат дълбок смисъл: Татата – това, което е – термин, отнасящ се до истинската, конкретна същност на нещата, преди те да са описани с идеи и думи.1

Въпреки, че още като бебета имаме красиви и абстрактни прозрения за реалността, която ни заобикаля, много скоро ни се налага да се сблъскаме със сложния свят на езика. Всички възрастни около нас говорят, четат, пишат, докато на нас ни се струва, че тези умения са изключително сложни, щом е нужно да се познават толкова много на брой знаци с линийки и завъртулки. 

Родителят като магьосник в сложния свят на езика

Ето защо ролята на родителя в ранното езиково обучение на детето е ключова. На първо място родителят представя света на езика като интересен. Любопитството на малките деца е безгранично и може да бъде хранено с голям набор от информация, стига информацията да е поднесена по интригуващ и забавен начин. 

Впоследствие родителят може да разкрие на детето, че познаването на определен език дава възможности за себеизразяване, общуване, игра, получаване на знания. Когато детето вече може да усеща потенциала на езика като средство, тогава идва и моментът, в който линийките и завъртулките преминават от странна теория в мотив за гордост: Аз мога да чета! Аз мога да пиша буквата Ж!

Грижа, отношение и естественост: рецепта за развитие от ранна детска възраст

Хелен Дорон запознава децата с английския език чрез средствата на играта и на положителното насърчаване. Този доказан метод разчита на естествените етапи на усвояване на езика: набляга на ежедневното докосване на детето до автентична английска реч чрез слушане; чрез повторение новите езикови формули спомагат за изграждането на мисловните конструкти и когнитивните връзки в мозъка на детето, както твърди известният лингвист Ноам Чомски.3 

В тази връзка, ключова е ролята на родителя да осигури богата езикова среда и стимули на детето – дори на бебетата е препоръчително да се говори и чете обилно и така да се предпостави когнитивното им развитие.4 Такава възможност предоставя именно методът Хелен Дорон – чрез музиката, езика на тялото, изказа в рима и визуализациите чрез анимации и картини Хелен Дорон превръща изучаването на английския език в ново интригуващо приключение. А не е ли това, което децата търсят? Да! Да! Да!

Автор: Николай Славков

Хелен Дорон Пловдив – Английски за бебета и деца

https://helendoron.bg/

Препратки: 

1 Tathata – Английски речник Лексико, Печат на Оксфордски Университет

2 Зохар, Гил (11 Март 2006). Акцент Върху Толерантността. Торонто Стар. Цитирано на 19 Януари 2016 от EBSCO.

3 https://newspaper.kultura.bg/bg/article/view/19982 – повече за Ноам Чомски и теорията му за „генеративна граматика“

4 https://roditel.bg/ezikovoto-obuchenie-za-bebeta-i-detsa-pod-3-godishna-vazrast-vazmozhno-ei-dosta-polezno/ – още за ранното езиково развитие при бебета и деца

brazzers hd a natale con alberello e panettone porta pure un bel troione.