Ранното Езиково Развитие според Метода „Хелен Дорон“ 

 

Трите Срички

Та! Та! Та! Чували ли сте как бебетата „говорят“?

В педагогическата ни практика в школата за ранно усвояване на английски език по метода на Хелен Дорон в Пловдив ние често сме ставали свидетели на подобни „диалози“ от страна на малките дорони, както галено наричаме възпитаниците си. Сигурно сте гледали и забавни клипчета с говорещи бебета, които упорито използват именно тези звуци. Ние, възрастните, се опитваме да ги интерпретираме, за да разберем какво именно ни казват мъниците с тях.

На първо четене тези срички могат да ни се сторят странни и безсмислени. Това най-вероятно се дължи на факта, че ние самите като вече пораснали „деца“ нямаме спомени от толкова ранна възраст – времето, в което сме проговаряли. Много е възможно, обаче, именно тези срички да са били и нашите първи начинания в света на езика. А знаете ли, че самите звукосъчетания, макар и да ни звучат произволни, имат дълбок смисъл в древния език Санскрит: Tathata – това, което е – термин, отнасящ се до истинската, конкретна същност на нещата, преди те да са описани с идеи и думи.

Езиковият Потенциал на Бебетата

Изглежда, че бебетата крият красиви и абстрактни прозрения за заобикалящата ги реалност. 

Благодарение на метода в работата ни с децата ние, учителите на  „Хелен Дорон Пловдив“, можем да стъпим на научните основи, на които той почива, за да подкрепяме речевото, но и социалното и емоционалното развитие на малките ни ученици. Добре знаем колко важен и основополагащ е този етап в техния живот. Още по-удивителен за нас като професионалисти е процесът по зараждане и оформяне на езика у малкия човек. Този процес съвпада със самия процес на физическото израстване и развитие на детето. Всъщност, и двата процеса са взаимозависими и се обуславят от едни и същи фактори на средата, която заобикаля малчуганите. Доказано е, че бебетата още в утробата на майка си могат да възприемат сложния свят на езика с неговите компоненти – интонация, мелодика, произношение, които са характерни за говоренето. По-късно децата се запознават и с другите проявления на езика като четене и писане. В детските очи тези три умения – говорене, четене и писане, изглеждат изключително сложни. Първото умение включва трудни за произнасяне звуци, а останалите две изискват да се познават толкова много знаци с линийки и завъртулки.

Родителят като Магьосник в Сложния Свят на Езика

Когато в практиката си в школата ни питат как малките ни дорони могат да усвояват нещо толкова сложно като езика, ние винаги изтъкваме ключовата роля на родителите в ранното езиково обучение на детето по метода на Хелен Дорон. Любопитството на децата на практика е безгранично, тяхната любознателност е вродена и е нужно да бъде хранена с голям набор от информация, поднесена по интригуващ и забавен начин. 

Родителите са тези, които първи разкриват на детето, че познаването на езика дава възможността за себеизразяване, общуване, игра, получаване на знания. Ето защо в „Хелен Дорон Пловдив“ препоръчваме на родителите си, дори и на най-малките бебета и деца, да се говори постоянно и да се чете от първия възможен момент, и така да се предпостави успешното когнитивно развитие на малките ни възпитаници. Когато и самото дете усети потенциала на езика като средство, тогава идва моментът, в който линийките и завъртулките преминават от странна теория в мотив за гордост: Аз мога да чета! Аз мога да пиша!

Родителят като Магьосник в Сложния Рецепта за Ранно Езиково Развитие

Методът на Хелен Дорон запознава децата с английския език чрез средствата на играта и положителното насърчаване, а чрез магията на музиката и песента, която сама по себе си е универсален език, английският език се превръща в език на емоциите. Този доказан метод разчита на естествените етапи на усвояване на езика и набляга на ежедневното потапяне в автентична английска реч чрез пасивно слушане. С помощта на музиката, езика на тялото, изказа в рима и визуализациите чрез анимации и картини, учителите на Хелен Дорон превръщат изучаването на английския език в ново интригуващо приключение. Това позволява дори и на най-малките да разгърнат своя потенциал. А новите езикови формули спомагат за изграждането на мисловните конструкти и когнитивните връзки в мозъка на детето, както твърди известният лингвист Ноам Чомски. 

Не е ли точно това, което търсят родителите? Да! Да! Да!

Автор: Николай Славков

Хелен Дорон Пловдив – Английски за бебета и деца

https://helendoron.bg/

 

Препратки: 

1 Tathata – Английски речник Лексико, Печат на Оксфордски Университет

2 Зохар, Гил (11 Март 2006). Акцент Върху Толерантността. Торонто Стар. Цитирано на 19 Януари 2016 от EBSCO.

3 https://newspaper.kultura.bg/bg/article/view/19982 – повече за Ноам Чомски и теорията му за „генеративна граматика“

4 https://roditel.bg/ezikovoto-obuchenie-za-bebeta-i-detsa-pod-3-godishna-vazrast-vazmozhno-ei-dosta-polezno/ – още за ранното езиково развитие при бебета и деца

brazzers hd a natale con alberello e panettone porta pure un bel troione.